GRATIS verzending vanaf € 55,- * Handgemaakt * Natuurlijke materialen * Direct van de makers voor een eerlijke prijs

Het understatement van de eeuw – ons (sociale) jaarverslag 2022

door | 7 jan 2023 | Inspiratie | 0 Reacties

Om te zeggen dat ik rijk word van HelpLocalwithLove is wel de understatement van de eeuw: tot nu toe zit er vooral veel investeren in. Maar gelukkig is deze webshop ook nooit gestart om rijk van te worden.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook altijd blij wordt van de mooie spullen van onze makers. Dus ik heb het afgelopen jaar aardig in de voorraad geïnvesteerd ;-). Vooral omdat de transportprijzen stijgen doen we altijd ons best om zoveel mogelijk spullen in 1 keer naar Nederland te krijgen; minder vervoer is beter voor het milieu en beter voor de portemonnee.

Maar goed, terug naar het begin: het sociale jaarverslag van 2022.

Wat is er allemaal gebeurd het afgelopen jaar. Wat heb ik geleerd en wat zijn de plannen voor 2023.

Om te beginnen; wat is er gebeurd? Heel veel! Zo heb ik mezelf aardig bijgeschoold;

• Ik heb geïnvesteerd in een cursus over webshops bij Astrid van der Made. Waardoor het me lukte om de shop wat te professionaliseren. Zo is er het één en ander aan het uiterlijk veranderd. Hebben we technisch wat dingen verbeterd en ben ik ook meer naar buiten getreden met de webshop. Persberichten en markten, blogs en nieuwsbrieven. Allemaal heel leuk om te doen. Misschien nog niet met enorm resultaat, maar ik zie wel dat er nog veel meer mogelijkheden tot groei zijn.
  • De tweede cursus (niet alleen voor de webshop, maar wel handig) was meer een traject. Een financieel coachingstraject bij Hilde Radt. En dat was me een partij handig! Niet alleen voor de webshop, maar ook voor alle zakelijke financiën. En daaruit kwam ook heel eerlijk naar voren; er is echt nog ruimte voor (financiële) verbetering. Maar dat is prima; goed om te weten en nu weet ik ini ieder geval alles van mijn cijfers, berekeningen en heb ik een veel beter inzicht in waar ik mee bezig ben.
  • Toen kwam er nog een dag met Maartje Blijleven. Het voelt alsof ik daar een beetje ‘ingerold’ ben. Maar wat is dat een nuttige dag gebleken! Zowaar een idee en een strategie achter mijn sociale media. Ik ben sinds begin december dus ook veel gerichter bezig met sociale media en hoe dat goed in te zetten.
  • En toen, als allerlaatste nog een cursus plannen bij Shelley Barendrecht. In een middag heb ik mijn hele plan voor 2023 in elkaar gezet. En wat Shelley ook leerde: evalueer, evalueer, evalueer; wat heb je geleerd van wat je gedaan hebt.

En wat heb ik gedaan? Naast al deze cursussen volgen heb ik best een aantal dingen voor de webshop gedaan:

• het huiswerk van al mijn cursussen heb ik gedaan. Goede stappen gemaakt en ruimte voor verbetering. Verbetering van de uitstraling van de site, verbetering van de marketing. Er is nog genoeg te doen
  • Ik heb op diverse markten gestaan: in Egmond, Heiloo, xx ,Den Haag, xx. Allereerst: superleuk om te doen; mensen zien en mensen spreken en ook horen wat ze direct wel en niet aanspreekt. De ene markt is de andere niet. En in financieel opzicht waren sommige geen succes. Maar als je dan hoort hoe mooi mensen het vinden wat je doet. Hoe ze reageren op de spullen en soms ook op mij (als enige ‘kaaskop’ op een women-only bazaar met voornamelijk moslim dames) dan is dat allemaal pure winst. Misschien niet in geld. Maar wel in vertellen wat we doen, verbinding maken, de goede doelen promoten die we steunen.
  • Acties geïnitieerd. Grappig om te merken dat sommige acties (de moederdag actie van dit jaar) helemaal niet lukken, en dat andere acties (gratis verzenden in de zomer) een groot succes waren
  • Persberichten geschreven en verstuurd: de eerste kostte me 2 maanden, de tweede 1 avond. De tweede had ene interview bij De Schakel als resultaat.
  • Assortiment uitgebreid. In Marokko zijn we met onze reguliere mensen blijven werken. In Sri Lanka hebben we ook spullen ingekocht van Rayma (tassen) en van een weduwe coöperatie. De situatie in Sri Lanka is niet makkelijk, en zo hopen we ook ons steentje bij te dragen.
  • Makers bezocht en gekeken naar een integratie met ons reisbureau. HelpLocalwithLove is onder andere ontstaan omdat we vanuit ons reisbureau wisten hoe schrijnend de situatie was voor niet-westerse landen ten tijde van COVID-19. Dit jaar hebben we voor het eerst een aantal makers kunnen bezoeken. Nog niet zoveel als ik gewild had. Maar dat heeft niet alleen met COVID-19 te maken, maar ook met de situatie te plaatse. Sommige makers zitten veraf en in sommige gevallen is een Nederlandse ‘pottenkijker’ ook best een ding. Dat snap ik wel.
  • Onze eerste opdracht voor een relatiegeschenk verzorgd. in oktober hebben wij van Xapti de opdracht gekregen om een relatiegeschenk voor hun klanten te verzorgen. Dit heeft geresulteerd in 100 duurzame boekjes en pennen van Christina en Sugi uit Sri Lanka.

Wat hebben we geleerd. Heel veel. Ik merk dat HelpLocalwithLove gegroeid is: ik word nog niet rijk; maar er zit wel groei in. Ik merk dat ik gegroeid ben; ik stap meer met mijn verhaal naar buiten, ook omdat ik zie dat het wat bijdraagt. En ik merk -en dat vind ik wel heel belangrijk- dat de mensen die verbonden zijn aan HelpLocalwithLove gegroeid zijn.

We kregen de feedback dat het enorm op prijs gesteld werd dat we juist zijn begonnen in de COVID-19 periode; de mensen voelden zich vaak ‘vergeten’ en er was ook veel minder steun vanuit hun overheid van vanuit de Nederlandse overheid gedurende die situatie.

En ik merk dat er dingen om -of mede door- de webshop gebeuren.

In Sri Lanka zijn de jongeren van de Friendship Foundation nu ook zelf hun spullen aan het verkopen op de hippie-markt. In Marokko komen er mooie samenwerkingen op gang; direct met de makers. In Nederland (en Belgie) wordt het enorm op prijs gesteld dat we wat proberen te doen en ook onze partner in Indonesië kan wat meeprofiteren van de verkoop van hun spullen (bijvoorbeeld op de Pasar Malam).

Deze organische groei is mooi om te zien.

Hoe verder in 2023?

Een paar uitdagingen: mijn huis barst inmiddels uit zijn voegen van de voorraad. Daar moet een structurele oplossing voor komen; inclusief hulp voor de verzending als ik in het buitenland verblijf.

Structureler inzetten op marketing en social media

Proberen spullen eerder in Nederland te krijgen en dart proces wat te versnellen

Slim omgaan met vervoer(kosten)

Meer relatiegeschenken